Czytatnik

"To już wasza sprawa, na co trwonicie czas i pieniądze. Ja sobie poczytam, bo życie jest krótkie."

„Złodziejka książek” – Markus Zusak Maj 23, 2009

Filed under: Przeczytane — Lilithin @ 21:01
Tags: ,

zlodziejka ksiazek

Zusaka do napisania „Złodziejki książek” zainspirowały historie z dzieciństwa opowiedziane przez jego matkę – o bombardowaniu Monachium i niemieckim chłopcu, który dał Żydowi idącemu do obozu koncentracyjnego kawałek chleba. Z tych dwóch wspomnień powstała piękna, choć czasami okrutna opowieść o miłości, poświęceniu, przyjaźni i ukrytym człowieczeństwie.

Narratorem jest Śmierć. Ale nie taka złośliwa, o ohydnym oddechu, z kosą, czyhająca tylko, kogo by tu zabrać z tego padołu łez. Śmierć w „Złodziejce książek” bywa zmęczona, ciekawa świata, wrażliwa, pełna melancholii. Zaskakująco ludzka. Opowiada nam o Liesel Meminger, dziewczynce wychowywanej przez rodzinę zastępczą w hitlerowskim Mochling. Jej nowa matka to szorstka kobieta o ogromnym sercu, ojciec – cierpliwy i wyrozumiały, jest przy niej każdej nocy, kiedy ta ma koszmary i uczy ją czytać, mimo, że sam nie jest w tym mistrzem.

„Złodziejka książek” jest raczej adresowana do młodzieży i moim zdaniem idealnie nadawałaby się na szkolna lekturę do gimnazjum. Książka jednocześnie nosi w sobie wielkie pokłady emocji i z pewnością wzruszy niejednego dorosłego. Ciekawym elementem są rysunki i opowiadanie Maksa – proste, a jednocześnie przejmujące, jedno z najpiękniejszych, jakie miałam okazję przeczytać. Co jakiś czas narracja jest przerywana krótkimi uwagami, definicjami, pytaniami. Muszę przyznać, że na początku mnie to irytowało, ale po kilkunastu stronach się przyzwyczaiłam i doceniłam ich trafność dochodząc do ostatecznego stwierdzenia, że idealnie się komponują z opowiadaną historią. Poza tym – to dość nowatorski pomysł.

Zusak, 34-letni Australijczyk, opowiada o Holocauście w lekki, czasem ironiczny, czasem chwytający za serce sposób. Pokazuje, jak wojna wtargnęła w życie zwykłych ludzi i łamie stereotyp złego Niemca antysemity, tak powszechnego w naszym kraju. Zdecydowanie polecam, aby choć na chwilę odciąć się od typowo polskiego spojrzenia na drugą wojnę światową.

 

12 Responses to “„Złodziejka książek” – Markus Zusak”

  1. magda Says:

    Zusak nie ma 43 lat! Ma 32! A poza tym, moim zdaniem „Posłaniec” jest dużo lepszy. Choć „Złodziejka” wywarła na mnie niemałe wrazenie.

  2. Lilithin Says:

    Ups, ależ wpadka, dziękuję za zwrócenie uwagi😉 Wikipedia jednak podaje, że urodził się w 1975, czyli ma 34 lata😉 Już poprawiam błąd. „Posłańca” jeszcze nie czytałam, choć bardzo bym chciała. Pozdrawiam!

  3. magda Says:

    No, ja faktycznie z jego nazwiskiem sie zetknelam dawno, wiec moglam cos pomieszac. Tez dziekuje za sprostowanie😉

  4. kris Says:

    Podpisuję się pod wszystkimi dobrymi słowami na temat Złodziejki:) A autorce recenzji także polecam Posłańca, bo faktycznie to chyba jeszcze lepsza książka:)

  5. ala Says:

    „Posłaniec” jest świetny. Taki świeży i na czasie. Mnie bawił do łez, a Złodziejka wzruszała do łez. Zależy kto co woli, ja wolę się dobrze bawić dlatego wybieram „Posłańca”:)

  6. Lilithin Says:

    Kris, dziękuję za polecenie, może uda mi się od kogoś pożyczyć🙂

    Alu, brzmi to bardzo zachęcająco🙂

  7. kris Says:

    Lilithin, w takim razie czekam niecierpliwie na recenzję Posłańca:) Ciekaw jestem, czy zaskoczy Cię równie pozytywnie:)

  8. ala Says:

    Ach, i dobrze, niech brzmi jak najbardziej zachęcająco, bo zasługuje. Ja się niesamowicie dobrze bawiłam przy tej książce.

  9. Lilithin Says:

    Kris, na razie jeszcze od nikogo nie pozyczylam😉

    Alu,🙂

    • magda Says:

      Ja tez ze spokojnym sercem polecam „Poslanca”. To swietna ksiazka- zupelnie inna niz „Zlodziejka”. Pozornie powierzchowna- lecz nie daj sie zwiesc.

  10. Catherine Says:

    uwielbiam tę książkę, a za jakiś czas zamierzam przeczytać „posłańca”😉

  11. Grady Says:

    I’d like to thank you for the efforts you’ve put in writing this website.
    I am hoping to see the same high-grade blog posts from you in the future as well.
    In fact, your creative writing abilities has encouraged
    me to get my very own website now😉


Skomentuj

