Czytatnik

"To już wasza sprawa, na co trwonicie czas i pieniądze. Ja sobie poczytam, bo życie jest krótkie."

„Ewangelia Judasza” – Simon Mawer Maj 24, 2009

Filed under: Przeczytane — Lilithin @ 10:38

ewangelia judasza

Wybierając tę książkę, liczyłam na nieskomplikowane czytadło na jeden wieczór, okraszone teoriami spiskowymi, tajnymi organizacjami, pościgami i nagłymi zwrotami akcji. Tytuł, okładka i notka wydawcy tylko mnie utwierdzała w przekonaniu, że „Ewangelia Judasza” będzie doskonałą rozrywką na zimowy wieczór. Ku mojemu zaskoczeniu, powieść okazała się czymś zupełnie innym. Bynajmniej nie thrillerem, jak przeczytałam na skrzydełku okładki.

W „Ewangelii Judasza” głównym bohaterem jest ksiądz, Leo Newman, przeżywający kryzys wiary oraz fascynację pewną kobietą. Leo zostaje poproszony o pomoc w badaniach starych zwojów odnalezionych w Jerozolimie, które dodatkowo potęgują jego kryzys wiary.

Teraźniejszość przeplata się z przeszłością (lata drugiej wojny światowej) i wydarzeniami wybiegającymi nieco w przyszłość. Dzięki temu narracja nie staje się monotonna i kiedy jeden wątek zaczyna nieco dłużyć, pojawia się inny.

„Ewangelia Judasza” porusza ważne tematy, jak miłość, tożsamość, religia. Ale… jakoś do mnie nie przemawia. Nie identyfikuję się z księdzem w średnim wieku, który po raz pierwszy w życiu się zakochuje, ani z mężatką, która zdradza męża, ani z inna kobietą, która rezygnuje z miłości swego życia. Religijne rozważania też do mnie nie przemawiają.

Czuję jednak, że tkwi w tej opowieści pewien potencjał. Ja go nie odkryłam, ale może inny czytelnik znajdzie w „Ewangelii Judasza” coś dla siebie?

 

Skomentuj

