Czytatnik

"To już wasza sprawa, na co trwonicie czas i pieniądze. Ja sobie poczytam, bo życie jest krótkie."

„The Sky Inside” – Clare B. Dunkle Grudzień 8, 2009

Filed under: Przeczytane — Lilithin @ 16:18
Tags: ,

Czytałam sztandarowe dystopie, takie jak „1984” Orwell’a czy „Nowy wspaniały świat” Huxley’a. Sugestywne wizje społeczeństwa przyszłości dość silnie oddziaływały na moją wyobraźnię. Nie inaczej było z „The Sky Inside”, choć spodziewałam się mniejszej siły rażenia, biorąc pod uwagę fakt, że jest to książka przeznaczona dla młodszych czytelników.

Głównym bohaterem powieści jest Martin, żyjący z rodziną na przedmieściach, które ze względu na rzekome trujące gazy zostały przykryte kopułą. Mieszkańcy HM1 nigdy nie widzieli nieba, chmur gnanych wiatrem, nie czuli promieni słonecznych na własnej skórze. Ptaki są dla nich niewyobrażalnym pomysłem. Dzieci są modyfikowane genetycznie i powstają na linii produkcyjnej; małżeństwa po wypełnieniu odpowiednich formularzy mogą się ubiegać o nowego członka rodziny. Nie znaczy to jednak, że młodzi mieszkańcy nie mają własnego zdania. Wszczepione geny zaopatrzyły ich w pewien charakterystyczny zestaw cech, który łatwo może obrócić się przeciwko ich pomysłodawcom.

Na czele świata ukazanyego przez Dunkle stoi prezydent sprawujący „demokratyczne” rządy. Prezydent jest tak wspaniały, że nie trzeba przez wiele lat wybierać nowego. Każdego ranka obywatele korzystają z prawa do wyboru i decydują o wszelakich sprawach, np. jakiego koloru powinny być zasłony. Nie trzeba chyba dodawać, że nieobecność przy głosowaniu jest wysoce niewskazana. Innym zadaniem mieszkańców HM1 jest wspieranie gospodarki i stymulowanie ciągłego wzrostu gospodarczego. A jak dokonać tego inaczej, jeśli nie przez zakupy? Mieszkańcy przedmieść, oddający się zakupom i oglądaniu telewizji. Amerykański sen w bardzo krzywym zwierciadle, a jednocześnie bardzo niepokojąca wizja.

Ciekawym elementem jest też obraz szkoły, w której od uczniów absolutnie nie wymaga się  samodzielnego myślenia, a od nauczycieli – jakiejkolwiek inicjatywy. Nauczyciele odczytują lektury z ekranu komputera lub wyznaczają czas na zrobienie konkretnych ćwiczeń. Nic nie pobudza naturalnej ciekawości dzieci, a jeśli chcą się one czegoś dowiedzieć, najlepiej jest nie pytać, a nadstawiać uszu w ukryciu i nadziei, że ktoś przez przypadek powie coś istotnego. Czy to naprawdę fatalistyczna wizja przyszłości?

Zwykło się mówić, że Orwell’a już mieliśmy, a Huxley dopiero przed nami. Po lekturze „The Sky Inside” skłonna jestem stwierdzić, że to raczej wizja konsumpcjonistycznego społeczeństwa stworzona przez Dunkle wydaje się bardziej prawdopodobna. Jedna z najlepszych książek dla młodzieży, jaką czytałam. Fragment można przeczytać tutaj.

 

12 Responses to “„The Sky Inside” – Clare B. Dunkle”

  1. Claudette Says:

    Jakoś nigdy nie miałam serca do takich lektur, będącymi swoistymi wizjami świata, niekiedy z pogranicza fantastyki. Orwella czytałam, Huxleya już niestety nie.
    Za to po Dunkle’a sięgnę z całą pewnością, gdyż Twoja recenzja ogromnie mnie zachęciła.

  2. Justyna Says:

    Bardzo zaciekawiła mnie okłada. Jest taka tajemnicza, mydlana bańka…ciekawe.

  3. Anhelli Says:

    Przyznaję, wizja dość upiorna, ale właśnie przez to jeszcze bliższa. Przecież w naszym pięknym kraju nad Wisłą, jest dokładnie tak samo ;]

    pozdrawiam serdecznie🙂

  4. Lilithin Says:

    Claudette, w takim razie miłej lektury🙂

    Justyno, chyba pierwszy raz u mnie jestes. Witaj🙂 Okładka faktycznie bardzo udana.

    Anhelli, no właśnie, granice między upiorną przyszłością, a coraz dziwniejszą teraźniejszością są bardzo płynne.

  5. moni Says:

    niezbyt zachęcająca wizja świata … przyszłości. Nie bardzo trawię literaturę poniekąd fantastyczną😉 (może z fantastyką miałam do czynienia w pracy?) Myślę, że ja po prostu … się boję ;-(

  6. Lilithin Says:

    Moni, czasami warto się przemóc🙂

  7. buksy Says:

    Pilnie prosze o kontakt na mail’a w sprawie konkursu!

  8. nutta Says:

    Gdy czytamy takie książki, to mówimy: Wszystko przed nami😉😦

  9. Lilithin Says:

    Nutto, miejmy nadzieję, że jednak nie😉

  10. chiara76 Says:

    wrzuciłam Ci dzisiaj list do skrzynki, ,mam nadzieję, że nie zaginie w świątecznej korespondencji, ale pomyślałam, że wyślę teraz, bo nie wiem, jak to będzie…natomiast wysłałam go na adres Twój domowy, bo pewnie tam zjedziesz na Święta. Pozdrawiam.

  11. Lilithin Says:

    Chiaro, dziękuję🙂 Dobrze pomyślałaś, właśnie tam za tydzień będę🙂 Jak dojdzie, dam znać.

  12. […] jest wprawdzie przeznaczona dla młodszych czytelników, ale to już kolejny przykład (pierwszy tu) na to, że literatura dla młodzieży niekoniecznie wiąże się z banalnymi problemami. Wręcz […]


Skomentuj

