Czytatnik

"To już wasza sprawa, na co trwonicie czas i pieniądze. Ja sobie poczytam, bo życie jest krótkie."

„Grecki skarb” – Irving Stone Styczeń 6, 2010

Filed under: Przeczytane — Lilithin @ 19:12
Tags: ,

Moje spotkania z mistrzem zbeletryzowanych biografii były dwojakiego rodzaju – zachwyciłam się „Pasją życia”, ale urok „Pasji utajonych” pozostał dla mnie… utajony właśnie. „Grecki skarb” czytało mi się bardzo dobrze i stanowił on idealną lekturę na świąteczny czas.

„Grecki skarb” opowiada historię małżeństwa Schliemannów, odkrywców Troi. Stone szczegółowo opisuje wszelkie etapy wykopalisk archeologicznych, od problemów ze zdobyciem na nie pozwolenia, przez wstępne poszukiwania, aż po euforię związaną z odkryciem skarbów i następnie katalogowanie zbiorów, ale powieść nie nuży nawet przez minutę.

Główni bohaterowie za sprawą pióra Stone’a ożyli na moich oczach. Widziałam młodziutką Zofię słuchającą z przejęciem planów ekscentrycznego Henryka, bogacza starszego od niej o 30 lat. Oboje wzbudzali mój podziw – Zofia za nieograniczoną cierpliwość, zrozumienie i łagodność w kontaktach z mężem, ale również za jej chęć do poszerzenia horyzontów i gotowość do nauki, a Henryk za niesamowitą wiarę we własne przekonania i dążenie do wyznaczonego celu, nawet wtedy, kiedy nikt inny nie wierzył w jego realizację.

„Grecki skarb” ze spokojnym sumieniem mogę polecić na długie zimowe wieczory. Kiedy za oknem mróz, opisy greckiego słońca na pewno wprawią w dobry nastrój, a optymistyczna wymowa powieści udowadniająca, że warto mieć marzenia i je realizować, dobra jest w każdej sytuacji.

 

13 Responses to “„Grecki skarb” – Irving Stone”

  1. nutta Says:

    Połączyłaś przyjemność czytania ze zdobywaniem wiedzy o tym wyjątkowym człowieku, który uparcie dążył do celu. Szaleństwo wiedzy potwierdziło fakt istnienia miejsc znanych z ksiąg starożytnych.

  2. Claudette Says:

    Już od dawna przymierzam się do tej książki. Uwielbiam Grecję, spędziłam tam naprawdę kawał czasu i mam nadzieję, że już przez to lektura mi się spodoba.
    Żałuję, że nie udało mi się odwiedzić prawdziwej Troi, bo do należącej obecnie do Turcji Azji Mniejszej zapuściłam się tylko na chwilę i to w nieco inny region🙂

  3. Lilithin Says:

    Nutto, jego determinacja była niesamowita.

    Claudette, jak najbardziej polecam🙂 A Troję może jeszcze kiedyś zobaczysz🙂

  4. Anhelli Says:

    Masz nosa do dobrych książek; znam ją i cenię. Rzeczywiście, na takie zimowe wieczory i długie dni w zadymce, śródziemnomorskie klimaty są jak najbardziej wskazane. Chciałabym kiedyś zamieszkać na jednej z greckich wysp…

    Pozdrawiam serdecznie🙂

  5. liritio Says:

    Chyba czas się zabrać za Irvinga Stone’a… Ale jakoś po maleńkiej próbie z „Pasjami utajonymi”, które mnie również nie podeszły, zniechęciłam się lekko. Ale „Żeglarz na koniu” mnei ostatnio nęci🙂 A fragmenty „Greckiego skarbu”, o ile mnie pamięć nie myli, miałam chyba w książce do historii🙂

  6. kalio Says:

    Widziałam tę książkę i zastanawiałam się, czy jej nie wziąć z biblioteki, ale teraz się zdecydowałam.

  7. Lilithin Says:

    Anhelli, recenzje z blogów skutecznie pomagają w doborze lektur🙂 A na „Grecki skarb” rok się czaiłam, aż znalazłam w bibliotece. A Twoje marzenie może kiedyś się spełni.

    Liritio, mnie jednak bardziej się podobała „Pasja życia” niż „Grecki skarb”, a o „Żeglarzu na koniu” słyszałam same pozytywy.

    Kalio, polecam serdecznie! Mam nadzieję, że się nie zawiedziesz.

  8. Joanna Says:

    Co za zbieg okoliczności! Gdzie nie zajrzę – Irving Stone! W księgarni, bibliotece, u Was. Już tak długo przymierzam się do jego książek, że chyba grzechem będzie nadal zwlekać. Dziękuję za podsunięcie kolejnego tytułu!🙂

  9. mandżuria Says:

    Mnie „Pasja życia” nie porwała, choć tak bardzo tego chciałam i byłam na to porwanie jak najbardziej otwarta😉 Więc to już raczej sobie daruję…

  10. Lilithin Says:

    Joanno, atak z wielu frontów😉

    Mandżurio, tak to już jest, że każdego coś innego porywa😉 Na szczęście, inaczej chyba byłoby bardzo nudno.

  11. chiara76 Says:

    dla mnie to wielce udana lektura, zapewne niemały wpływ ma na to również moja wielka miłość do Grecji;)

  12. joly_fh Says:

    A u mnie ta książka czeka i czeka i się doczekać nie może…

  13. Lilithin Says:

    Chiaro, miłość do Grecji może się w kimś narodzić nawet w czasie lektury, dlatego nie dziwię się, że dla Ciebie, miłośniczki tego kraju, „Grecki skarb” był świetną książką🙂

    Joly-fh, gorąco polecam na zimowe wieczory🙂


Skomentuj

