Czytatnik

"To już wasza sprawa, na co trwonicie czas i pieniądze. Ja sobie poczytam, bo życie jest krótkie."

„Anima vilis” – Krztsztof T. Dąbrowski Czerwiec 22, 2010

Filed under: Przeczytane — Lilithin @ 17:10
Tags:

Wracam po kolejnej przerwie do blogowego świata. Gips ściągnięty to i wygodniej się czyta, i wygodniej się pisze i ogólnie komfort codziennego życia ulega znacznej poprawie.

Znacznej poprawie uległ także mój stosunek do opowiadań, których do niedawna nie byłam wielką fanką. W dobrym opowiadaniu krótka forma nie przeszkadza ani nie wzbudzać niedosytu fabularnego, a dzięki swej lapidarności pozwala na łatwe oderwanie się i powrót do innych obowiązków. I takie właśnie są opowiadania Krzysztofa T. Dąbrowskiego zawarte w tomie „Anima vilis”.

Co mi się podobało w „Anima vilis”? Po pierwsze, powiązanie kilku opowiadań tymi samymi bohaterami. Choć każde z nich skupia się na innym motywie, to połączenie ich znanymi już postaciami nadaje całości głębszego sensu i udowadnia, jak przemyślana jest struktura i fabuła każdego z opowiadań. Poza tym, Dąbrowski sięga do różnych konwencji. I tak mamy tu słowiańskie legendy, krwiożerczego Mikołaja, a także elementy science fiction czy opowiadanie osadzone nawet gdzieś na pustyni USA. Wędrówka dusz i reinkarnacja to powtarzające się motywy. Najbardziej przypadło mi do gustu ostatnie opowiadanie, „Losu dopełnienie”, najbardziej złożone i dziejące się w kilku ramach czasowych, których połączenie jest doprawdy zaskakujące.

Warto również wspomnieć o stylizacji językowej, o którą zadbał autor. Inaczej mówi młodzież, inaczej dziecko, a jeszcze inaczej bezzębna starucha. Taka dbałość o warstwę językowe zdecydowanie zasługuje na uwagę. Polecam, lektura idealna dla amatorów powieści grozy i horrorów.

 

11 Responses to “„Anima vilis” – Krztsztof T. Dąbrowski”

  1. aerien Says:

    Świetnie, że już bez gipsu – mój 4-letni synek nosił na prawej ręce przez cały maj, masakra co to było😉
    A o „Anima Vilis” czytałam już, że dość dobre – fajnie, że potwierdzasz🙂 Pozdrawiam serdecznie🙂

  2. kalio Says:

    O. to czeka mnie miła lektura:)

  3. Esencja Says:

    O, to dobrze, że już bez gipsu, w sam raz na lato;).
    Amatorów powieści grozy i horrorów – to może być coś dla mnie, lubię się tym czasem nafaszerować, choć potem trzęsę portkami ze strachu. Jeśli znajdę, to przeczytam.

  4. mandżuria Says:

    Książka jeszcze przede mną, więc cieszy mnie pozytywna opinia🙂 Dobrze, że gips już zdjęty, życzę zdrówka🙂

  5. Lilithin Says:

    Aerien, taki maluch to tym bardziej musiał się męczyć😦

    Kalio, czekam na Twoje wrażenia🙂

    Esenccjo, fajnie czasami trochę się pobać.

    Mandżurio, myślę, że też Ci się spodoba. Dzięki🙂

  6. Tucha Says:

    A ja nadal nie lubię zbytnio opowiadań, dlatego ta książka czeka na półce…ale niedługo ją zdejmę i przeczytam🙂 ;p

  7. Sara Says:

    Mam w planach, wiec na razie nie czytam:)

  8. Anhelli Says:

    Miałam niedawno tę książkę przed oczami, ale się zawahałam. Nie wiem dlaczego, może odstręczyła mnie okładka albo nie był to ten okres, w którym powinnam się jej przyjrzeć z bliska… W każdym razie po twojej notce wiem już czego się spodziewać i raczej nie przeoczę; zwłaszcza że mam szacunek do polskich twórców tego gatunku. Nie jest łatwo przebić się do świadomości polskiego czytelnika tego typu prozą. Dąbrowski nie jest mi obcy… Trochę sobie o nim poczytałam i jestem pod wrażeniem jego dorobku, przecież bądź co bądź to wciąż młody człowiek🙂

    Pozdrawiam serdecznie🙂

  9. Lilithin Says:

    Tucha, ja też nie lubiłam, ale warto spróbować.

    Saro,🙂

    Anhelli, okładka może zniechęcić, to fakt, ale w końcu liczy się wnętrze, a nie opakowanie😉 Pozdrawiam!

  10. Na pewno więc drugi raz się nie zawaham…🙂

    Pozdrawiam serdecznie🙂

  11. KTD Says:

    Chciałbym polecić darmowy halloweenowy e-book, w ktorym znalazły się 2 moje opowiadania (i 32 innych autorów): http://www.3110.pl


Skomentuj

