Czytatnik

"To już wasza sprawa, na co trwonicie czas i pieniądze. Ja sobie poczytam, bo życie jest krótkie."

„Czytelniczka znakomita” – Alan Bennett Sierpień 26, 2010

Filed under: Przeczytane — Lilithin @ 19:43
Tags:

Jeszcze niedawno myślałam o całkowitym odwyku. We wrześniu czeka mnie trzecia przeprowadzka w ciągu 12 miesięcy, a książki na przemian wożę to z domu rodzinnego do tymczasowej studenckiej siedziby, a to z Wrocławia do domu. Niektóre pokonują taką trasę kilka razy, bo nie mogę się zdecydować na czytanie albo trudno mi się z jakąś rozstawać. Cały mój plan jednak spalił na panewce, kiedy weszłam do księgarni i znalazłam tam „Czytelniczkę znakomitą”, na którą miałam ochotę już od dawna.

I cóż mogę powiedzieć? Przyjemna, niedługa opowiastka na jeden wieczór o rodzącej się pasji czytelniczej u Elżbiety II. Udawanie grypy, aby zostać w łóżku z książką czy zaniedbywanie obowiązków na rzecz czytania jest chyba znane każdemu miłośnikowi literatury. Ja sama powinnam siedzieć właśnie nad pracą magisterską. Bennett podaje to w sposób przyjemny i miejscami całkiem urocz, choć takie przedstawienie angielskiej królowej wydaje mi się cokolwiek nieprawdopodobne. Najbardziej w tej książce podobało mi się… wydanie. Idealny format, twarda oprawa, grube kartki, porządne szycie. Ogólnie, przyjemna rozrywka na nudny wieczór, ale jak to bywa z przyjemnymi rozrywkami – niewiele z nich wynika i niewiele się z nich wynosi.

Cytat, który zwrócił moją uwagę:

„Czytać to wycofać się z aktywnego życia, stać się niedostępnym dla innych […] Byłoby to łatwiej przełknąć, gdyby czytanie było zajęciem ze swej istoty mniej… samolubnym.” *

Może i w akcie samego czytania jest coś samolubnego i odcinanie się od świata, ale rozmowa o książkach, czy to na żywo, czy za pośrednictwem komputera, jest już tego kompletną odwrotnością.

—–

*Alan Bennett, Czytelniczka znakomita. Tłum. Ewa Rajewska. Poznań: Media Rodzina, 2009. S.42.

 

25 Responses to “„Czytelniczka znakomita” – Alan Bennett”

  1. kalio Says:

    A może własnie dlatego maniacy czytania sa postrzegani przez niektórych ludzi jako dziwacy – bo tak się odcinają od społeczeństwa. Mało ludzi nieczytających to rozumie:)

  2. buksy Says:

    ksiazka ma wydaeni urocze to fakt. Sama ciut banalna ale czyta sie lekko

  3. Esencja Says:

    Ale gdyby nie było internetu, a dostęp do książek tak samo łatwy jak teraz, chyba naprawdę byłabym niemal całkowitym odludkiem;).
    Samej „Czytelniczki znakomitej” nie czytałam i raczej nie będę. Aktualnie przechodzę lekki kryzys pod tytułem „nie ma już dla mnie wartościowych pisarzy do czytania”;).

  4. Sara Says:

    Wydaje się ciekawa i okładka bardzo ładna:P Ja też mam różne wymówki na to, aby pozostać w domu, kiedy mam, np. iść z dziewczynami na zakupy czy coś:) Ale one to akceptują, ponieważ same lubią czytać i wiedzą, że czasami jest tak, że po prostu trzeba dokończyć jakąś książkę:)

  5. tuszemposzybie Says:

    a jaki temat będzie miała twoja magisterka?:>

  6. Lilithin Says:

    Kalio, coś w tym jest.

    Edith, proponuję poszukać w bibliotece, bo chyba nie jest to książka, którą koniecznie trzeba mieć na półce😉

    Buksy, zgadzam się w pełni🙂

    Esencjo, dzięki internetowi czytanie stało się bardziej ‚społecznym’ zajęciem🙂 Jak to kryzys ‚nie ma już ciekawych autorów’? To jest w ogóle możliwe? Ja za ta mam ciągły kryzys, że jest tylu ciekawych pisarzy i książek, a ja mam tak mało czasu😉

    Saro, masz szczeście, że masz czytające koleżanki🙂

    Tuszemposzybie, piszę o feminizmie utopijnym w postmodernistycznych baśniach Carter i Atwood🙂

  7. Lirael Says:

    Smakowita lekturka. Mnie przeszkadzał tylko przesłodzony i wyidealizowany obraz królowej Elżbiety.

  8. nutta Says:

    Czasami takie czytadła są potrzebne, by odreagować codzienne stresy. Po nich i lepsza literatura inaczej smakuje;)

  9. Nenya Says:

    Wspaniały cytat🙂
    Tytuł Twojej pracy magisterskiej mnie przeraził🙂

  10. Lilithin Says:

    Lirael, swoją drogą to ciekawe – ten obraz królowej. W filmie „Królowa” Elżbieta II również jest dość wyidealizowana. Może to już kwestia tamtejszej mentalności.

    Nutto, dokładnie, chwila relaksu, a potem człowiek bardziej docenia inne książki🙂

    Nenya, praca nie jest taka zła🙂

  11. Aria Says:

    Kiedyś dawno strasznie chciałam przeczytać tę książki. I w sumie nie wiem, czemu jej nie przeczytałam ^^ Dzięki za przypomnienie😉

  12. Lilithin Says:

    Aria, broszę bardzo😉

  13. Queen of the Grubs Says:

    O książce słychałam, może po nią sięgnę. Co do zdania: „Ja sama powinnam siedzieć właśnie nad pracą magisterską”, to brzmi znajomo. Ja też powinnam i biję się z myślałam, że zbyt wolno idzie, wręcz nawet w nocy myślę o pracy. Ehhh, ty też tak masz? Tylko jak się zabrać do pracy, jak właśnie czytam 3 bardzo ciekawe książki (każda z innego gatunku)?

    PS Tój temat pracy świetny!

  14. Lilithin Says:

    Queen of the Grubs, miło Cię widzieć po tak długim czasie🙂 Ja czasami nie mogę zasnąć, kiedy zdaję sobie sprawę, jak dużo czasu zmarnowałam danego dnia. Wczoraj w końcu zaczęłam coś robić i planuję w weekend nad tym przysiąść. Dziękuję, że nie uciekłaś z przerażeniem przed moim tematem😉 A Ty o czym piszesz?

    • Queen of the Grubs Says:

      Och, twoja odp podniosła mnie na duchu. Ja też nie mogę zasnąć – mam ochotę wyjść z łóżka i zabrać się za czytanie wszystkich książek na raz. Co do planów, to ja cały czas planuje, tylko nie zawsze wychodzi: brat cioteczny wpada, znajomi chcą do kina, internet nęci itd. (^_-) I te wszystkie książki…

      Twój temat jest naprawdę super – brzmi ambitnie i intrygująco. Lubię takie tematy. (^_^) Ja piszę o uniwersum H.P. Lovecrafta – bestiariusz, miejsce Lovecraftowskiego bohatera w świecie itp. Ja modernizm, ty postmodernizm. (^_-)

  15. Lilithin Says:

    Queen of the Grubs, dokładnie – za dużo dystrakcji wokół i ciężko się za coś zabrać😉 Twój temat też ciekawy. Wprawdzie nie czytałam Lovercrafta, ale nie sposób nie docenić jego wkładu w fantastykę. Pisz! Ja też będę😉

  16. Ysabell Says:

    Bardzo polecam „Czytelniczkę znakomitą” w formie audiobooka. Anna Seniuk dodaje jej co najmniej jeden (jeśli nie dwa) punkty do oceny. Chociaż nadal pozostaje to tylko przyjemne czytadełko.🙂

  17. Lilithin Says:

    Ysabell, słyszałam o świetnej interpretacji Seniuk, ale jednak wolę tradycyjne książki. Swoją drogą ciekawe, że książka czytana przez kogoś na głos może wydać się ciekawsza.

  18. Ysabell Says:

    Wiesz, ja na ogół też zdecydowanie wolę książki tradycyjne (audiobooki tylko do sprzątania i PKSu), ale w wypadku tej akurat wydaje mi się, że podobałaby mi się ona mniej jakbym ją sama czytała…

    Może to coś tak jak ze sztukami teatralnymi? Dobrą łatwo źle zagrać, ale jak marną (albo taką średnią) zagrają świetnie dobrzy aktorzy, to powstaje arcydzieło, którego by się człowiek nie spodziewał po tekście sztuki… Tak samo tutaj – sama książka była raczej średnia, ale interpretacja znakomita.

  19. Aimee Says:

    Wow that was odd. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment
    didn’t show up. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyways, just wanted to say excellent blog!

  20. Josefina Says:

    Yes! Finally someone writes about create video blog.

  21. What’s Happening i’m new to this, I stumbled upon this I’ve discovered It positively useful and it has helped me out loads.
    I hope to give a contribution & assist other users like
    its helped me. Good job.

  22. Whats up very nice website!! Man .. Beautiful .. Superb ..
    I’ll bookmark your blog and take the feeds additionally?
    I’m glad to search out numerous useful information here
    in the post, we’d like work out more techniques in this regard, thanks for sharing.
    . . . . .


Skomentuj

