Czytatnik

"To już wasza sprawa, na co trwonicie czas i pieniądze. Ja sobie poczytam, bo życie jest krótkie."

„Three Sisters” – Bi Feyiu Kwiecień 28, 2012

Filed under: Przeczytane,Wyzwania — Lilithin @ 09:43
Tags: ,

Image

„Three Sisters” to powieść chińskiego autora, Bi Feyiu, nagrodzona Man Asian Literary Prize w 2011 roku. Nagroda ta nazywana czasami azjatyckim Bookerem jest jedną z niewielu literackich nagród, które mnie interesują. Po „Three Sisters” pewnie bym nie sięgła, gdyby właśnie nie Man Asian Literary Prize i odbywające się obecnie wyzwanie Literatura w Azji.

Książka, jak już tytuł wskazuje, opowiada historię trzech sióstr urodzonych w wielodzietnej rodzinie na chińskiej prowincji. Nadzieje najstarszej z nich, Yumi, pękają jak bańka mydlana, kiedy jej ojciec uwodzi żonę żołnierza. Traci on ważną pozycję w partii, a cała rodzina Wang traci szacunek. Yumi pragnąc odmienić swój los wychodzi za mąż za dużo starszego mężczyznę, który poszukiwania nowej towarzyszki życia zaczął jeszcze zanim zmarła jego pierwsza żona. Yumi stopniowo odnajduje się w mieście, aż przyjeżdża do niej młodsza siostra, Yuxiu. Jej nadzieję na odmianę losu legają w gruzach, kiedy zachodzi w ciążę. Trzecia część książki opowiada o życiu najmłodszej siostry, Yuyang, w szkole z internatem w Pekinie, do której, ku zaskoczeniu całej rodziny, została przyjęta.

Każda z sióstr próbuje walczyć z losem na swój sposób, a ich główną bronią jest ich ciało i seksualność, które jednocześnie stają się powodem największego upokorzenia. Kobieta w Chinach nie znaczy wiele, Yumi i Yuxiu nawet nie chodziły do szkoły. Najmłodsza Yuyang być może ma więcej możliwości, ale w ostatecznym rozrachunku jej pozycja nie jest wyższa od pozycji, jaką miały jej siostry przed 10 laty.

Książkę czytało się dobrze, ale do mnie specjalnie nie przemówiła. Pewnie nie wyłapałam zbyt wielu smaczków i duża część mi umknęła – nie wiem o Chinach zbyt wiele, nigdy mnie tam nie ciągnęło. Nie wiem, czy „Three Sisters” zasłużyły na nagordę, bo nie czytałam nominowanych książek, ale mam nadzieję, że moje następne spotkanie z Man Asian Literary Prize będzie należało do bardziej udanych.

Więcej o wyzwaniu Literatura w Azji:

 

Skomentuj

